Πηγή των προβλημάτων του ΕΣΥ είναι η έλλειψη ενός οργανωμένου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, τόνισε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός. Σύμφωνα με τον ίδιο, η παρούσα κυβέρνηση προσπαθεί να βάλει μια τάξη στις δυσλειτουργίες που υπάρχουν και οι οποίες επιδεινώθηκαν στα χρόνια της κρίσης, διασφαλίζοντας:
- «αυξημένη χρηματοδότηση του ΕΣΥ το 2016 και μια σημαντική ενίσχυση με προσλήψεις μόνιμου και επικουρικού προσωπικού
- καθολική υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού με διασφαλισμένη δωρεάν πρόσβαση των ανασφάλιστων στις δημόσιες δομές χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια και διακρίσεις
- παρεμβάσεις «ηθικοποίησης» του Συστήματος Υγείας ( λίστα χειρουργείου, εξυγίανση στο ΚΕΕΛΠΝΟ, διαφάνεια στη διαπραγμάτευση των τιμών των φαρμάκων, αναδιοργάνωση του συστήματος προμηθειών )
- οργανωμένη υγειονομική φροντίδα των προσφύγων-μεταναστών , σε συνεργασία με τις ένοπλες δυνάμεις, τις ΜΚΟ , τους εθελοντές και αλληλέγγυους πολίτες.
- ανασυγκρότηση-μεταρρύθμιση του ΕΣΥ με προτεραιότητα στην ΠΦΥ , στο Σύστημα Διοίκησης και Προμηθειών ,στην Ψυχική Υγεία και στη Δημόσια Υγεία».
Ο κ. Ξανθός, τόνισε ότι είμαστε στην αφετηρία μιας σημαντικής μεταρρυθμιστικής τομής, η οποία δεν είναι άλλη από «ένα πολιτικό σχέδιο αναδιοργάνωσης της ΠΦΥ στην Ελλάδα που εδράζεται στις αρχές και αξίες της καθολικότητας, της ισότιμης πρόσβασης, της ποιοτικής και αποτελεσματικής φροντίδας. Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε σταδιακά μια διαρθρωτική αλλαγή στο Σύστημα Υγείας, μια επανεκκίνηση της ΠΦΥ που βασίζεται στην ανθρωποκεντρική λογική, στην τομεοποιημένη διάρθρωση των υπηρεσιών, στην εγγύτητα στον πληθυσμό αναφοράς, στην τοπική δικτύωσης και στον κοινοτικό τους προσανατολισμό, στην πρόληψη και προαγωγή της Δημόσιας Υγείας, στην παρέμβαση στους κοινωνικούς προσδιοριστές της Υγείας (απασχόληση, εισόδημα, διατροφή, συνθήκες διαβίωσης και ατομικής υγιεινής, συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας, περιβαλλοντική προστασία, stress, εξαρτησιογόνες ουσίες, σωματική άσκηση κλπ)».
Ποιος είναι ο πυρήνας αυτού του νέου μοντέλου ΠΦΥ;
Σύμφωνα με την παρουσίαση του υπουργού, με το νέο μοντέλο, περνάμε από την αρρύθμιστη, αποσπασματική και ανεξέλεγκτη αγορά, στην οργανωμένη και συνεχή φροντίδα και από τη στενά θεραπευτική-επιδιορθωτική λογική του συστήματος, στην ενίσχυση της πρόληψης της νόσου και της αγωγής υγείας.
«Κάποιοι μας λένε ότι το σχέδιο σας είναι καλό αλλά ουτοπικό και ανεφάρμοστο. Δεν μπορεί να υλοποιηθεί σε μια χώρα με στενότητα πόρων και με τη δεδομένη διάρθρωση του χώρου της Υγείας. Ίσα-ίσα, ακριβώς επειδή δεν έχουμε την πολυτέλεια της σπατάλης ανθρώπινων και υλικών πόρων που συνεπάγεται το σημερινό στρεβλό και ανεπαρκές δίκτυο εξωνοσοκομειακών υπηρεσιών, χρειαζόμαστε ένα νέο μοντέλο οργάνωσης των δημόσιων δομών ΠΦΥ, που έχει αποδειχθεί από τη βιβλιογραφία και τη διεθνή εμπειρία ότι είναι η μόνη που μπορεί να εγγυηθεί την ποιοτικότερη φροντίδα, την ορθολογικότερη χρήση διαγνωστικών εξετάσεων και φαρμάκων, τη βελτίωση των δεικτών υγείας του πληθυσμού και την οικονομική βιωσιμότητα των συστημάτων υγείας. Βεβαίως θα χρειαστεί μια κρίσιμη επένδυση σε υποδομές και, κυρίως, σε καλά μετεκπαιδευμένο στην ΠΦΥ και την οικογενειακή ιατρική προσωπικό, μια επένδυση όμως, που θα αποδώσει πολλαπλάσιο κοινωνικό όφελος καλύτερης φροντίδας, αλλά και μακροπρόθεσμα μικρότερου κόστους», είπε χαρακτηριστικά. Και συμπλήρωσε: «Κάποιοι άλλοι μας λένε ότι αυτό είναι ένα σχέδιο που δεν αρμόζει στις ανάγκες μιας ευρωπαϊκής χώρας, αλλά προσιδιάζει σε τριτοκοσμικές χώρες! Η διημερίδα με την συζήτηση για τη διεθνή και ευρωπαϊκή εμπειρία από τις μεταρρυθμίσεις στην ΠΦΥ, ελπίζουμε ότι θα αποδείξει, πόσο αβάσιμο είναι αυτό το επιχείρημα. Και κάποιοι τρίτοι μας λένε ότι, αντί να στηρίξουμε τις υπάρχουσες δομές του ΠΕΔΥ, που όντως έχουν αποδιοργανωθεί μετά την υποτιθέμενη «μεταρρύθμιση» του ν.4238, κάνουμε σχέδια επί χάρτου χωρίς επαφή με την πραγματικότητα. Ούτε αυτό το επιχείρημα ισχύει. Παράλληλα με την προετοιμασία της μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ που θα υλοποιηθεί σταδιακά – ξεκινώντας από 4 αστικές περιοχές της χώρας – και θα προχωρήσει με προσεκτικά και σίγουρα βήματα, φροντίζουμε ταυτόχρονα να ενισχύουμε και να νοικοκυρεύουμε τις σημερινές δομές. Έχουμε ήδη κερδίσει πάνω από 3 εκ. ευρώ το χρόνο από την μεταστέγαση δομών του ΠΕΔΥ σε ιδιόκτητα κρατικά κτήρια. Προωθείται η συγκεντροποίηση των εργαστηριακών εξετάσεων και η λειτουργία εργαστηρίων αναφοράς σε κάθε ΥΠΕ, που θα εξυπηρετούν πληρέστερα τα περιφερειακά εργαστήρια και τους ασφαλισμένους-ανασφάλιστους. Ενισχύουμε με επικουρικούς γιατρούς τις δομές της ΠΦΥ ( ΚΥ-ΠΕΔΥ), εξισώσαμε βαθμολογικά και μισθολογικά τους γιατρούς ΠΑΑ του ΠΕΔΥ με τους γιατρούς ΕΣΥ, ετοιμάζουμε νομοθετική ρύθμιση για την ενιαιοποίηση του εργασιακού καθεστώτος των πολλών ταχυτήτων γιατρών του ΠΕΔΥ, στη λογική της 2ης ευκαιρίας για την ένταξη στο ΕΣΥ με σχέση ΠΑΑ, με ολιγόμηνο μεταβατικό διάστημα και με βάση υπαρκτές ανάγκες σε συγκριμένες ειδικότητες γιατρών. Προετοιμάζεται η συνέργεια ΠΕΔΥ-Νοσοκομείων και η αξιοποίηση, όπου είναι απαραίτητο, γιατρών με νοσοκομειακές ειδικότητες στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία, τα χειρουργεία ή τα εργαστήρια των δημόσιων νοσοκομείων. Όπως επίσης εξετάζεται η δυνατότητα 24ωρης εφημερίας ορισμένων δομών του ΠΕΔΥ, συμβάλλοντας έτσι στην αποσυμφόρηση των ΤΕΠ στην εφημερία. Και πάνω απ’ όλα έχουμε εξασφαλίσει φέτος την αυξημένη κρατική χρηματοδότηση της ΠΦΥ, καθώς και την αυξημένη μεταβίβαση πόρων από τον ΕΟΠΥΥ».