Το PhRMA Innovation Forum παραχώρησε την πρώτη του συνέντευξη Τύπου υπό τη νέα θεσμική δομή και λειτουργία του, την Τρίτη 22 Μαΐου. Εκπροσωπώντας 23 ηγέτιδες εταιρείες έρευνας και ανάπτυξης (με άλλες 6 να ετοιμάζονται να ενταχθούν στο «δυναμικό» του), αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το 60% της ελληνικής φαρμακευτικής αγοράς και απασχολώντας 3.000 υψηλά καταρτισμένους επαγγελματίες, το Διοικητικό Συμβούλιο του PIF τοποθετήθηκε σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που αφορούν στον χώρο της Υγείας και του Φαρμάκου.
Στους εκπροσώπους του Τύπου μίλησαν οι Μάκης Παπαταξιάρχης (πρόεδρος ΔΣ), Χρήστος Δάκας (αντιπρόεδρος ΔΣ), Ελένη Χουλιάρα (γραμματέας ΔΣ), Σπύρος Φιλιώτης (ταμίας ΔΣ), Άκης Αποστολίδης (μέλος ΔΣ) και Γιάννης Βλόντζος (μέλος ΔΣ).
Ο κ. Μάκης Παπαταξιάρχης χαρακτήρισε την 22α Μαΐου «ορόσημο για την καινοτόμο φαρμακευτική βιομηχανία στην Ελλάδα», ούσα η χρονική αφετηρία μιας νέας εποχής.
«Το PhRMA Innovation Forum ξεκινά τη νέα διαδρομή του με επίσημο τρόπο, θωρακίζοντας, οριοθετώντας και παράλληλα προσδιορίζοντας την προετοιμασία για το μέλλον. Η επικείμενη έξοδος από τα Μνημόνια και η προετοιμασία της επόμενης μέρας μας βρίσκουν θεσμικούς συνομιλητές, συνεργάτες, συνοδοιπόρους και συνδιαμορφωτές των λύσεων και των προτάσεων που θα περιγράψουν το αφήγημα του αύριο.
Η διαχρονική ευθύνη μας απέναντι στους Έλληνες ασθενείς κορυφώνεται με τη διατύπωση και διασφάλιση όλων εκείνων των παραμέτρων και εγγυήσεων που απαιτούνται σε αυτή την ιστορική καμπή, χωρίς το ασφυκτικό μνημονιακό πλαίσιο.
Εγγυόμαστε καλύτερες και ποιοτικότερες συνθήκες πρόσβασης και οικονομικής προσιτότητας για τους ασθενείς και δεσμευόμαστε σε ένα εθνικό συμβόλαιο αξιοπιστίας, εμπιστοσύνης και σταθερότητας με την Πολιτεία.
Το PhRMA Innovation Forum πρεσβεύει, εκπροσωπεί και επισφραγίζει το διαχρονικό αίτημα και ελπίδα των ασθενών για θεραπεία ή ακόμη και ίαση, και είναι αφοσιωμένο στις αξίες της κλινικής έρευνας, της οικονομικής ανάπτυξης και της κοινωνικής προόδου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαταξιάρχης.
Ο κ. Χρήστος Δάκας, μιλώντας για τον θεσμό του clawback και στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, σημείωσε ότι η νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη για τέσσερα έτη, από το 2012 έως και το 2015, ήταν σταθερή και κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στα 750 εκατ. ευρώ. Όμως, χωρίς καμία λογική εξήγηση, η συνολική νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη ΕΣΥ και ΕΟΠΥΥ ορίστηκε από το Υπουργείο στα 590 εκατ. ευρώ για το 2016, στα 580 εκατ. ευρώ για το 2017 και στα 530 εκατ. ευρώ για το 2018.
«Η δαπάνη αυτή είναι εμφανώς ανεπαρκής και οδήγησε σε πολύ υψηλά επίπεδα clawback που, μαζί με τα rebates, άγγιξαν ως επιστροφές από τη φαρμακοβιομηχανία τα 260 εκατ. ευρώ για το 2016 και υπολογίζουμε ότι θα αγγίξουν τα 300 εκατ. ευρώ για το 2017, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι ένα στα τρία φάρμακα προσφέρεται δωρεάν.
Το PhRMA Innovation Forum έχει προχωρήσει σε προτάσεις για εξεύρεση πόρων ή εξαιρέσεων από τη νοσοκομειακή δαπάνη φαρμάκων ανελαστικής ζήτησης (π.χ. παραγώγων αίματος, HIV και ορφανών φαρμάκων), θέμα για το οποίο υπάρχει δέσμευση του ίδιου του Υπουργείου Υγείας (δελτίο τύπου στις 29/6/17). Η σχετική δέσμευση είναι καταγεγραμμένη και στα πρακτικά της Βουλής, στη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου Υγείας, στις 3/8/17», κατέληξε ο κ. Δάκας.
Κάνοντας λόγο για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, η κα Ελένη Χουλιάρα τόνισε ότι δεν επαρκεί, όπως φαίνεται από τα αυξανόμενα ποσά που αναγκάζεται η φαρμακοβιομηχανία να επιστρέψει σε μορφή rebates και clawback.
Το ποσό αυτό αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ το 2018 μόνο για την εξωνοσοκομειακή δαπάνη, απειλώντας τη δημοσιονομική σταθερότητα και τη μακροχρόνια βιωσιμότητα της φαρμακευτικής βιομηχανίας στη χώρα.
«Χρειάζεται επειγόντως ένα διαφορετικό μείγμα πολιτικής, το οποίο θα περιλαμβάνει αναδιαμόρφωση του ύψους του προϋπολογισμού σε ρεαλιστικά επίπεδα, έτσι ώστε να δοθεί ο κατάλληλος χρόνος για την ωρίμανση των αναγκαίων αλλά μη υλοποιούμενων δομικών μεταρρυθμίσεων.
Το PhRMA Innovation Forum έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα για την εξεύρεση πόρων. Με το ορόσημο του Αυγούστου 2018 να πλησιάζει, είναι η ευκαιρία να ξεκινήσει η συζήτηση για αύξηση του προϋπολογισμού της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης σε σύνδεση με την ανάπτυξη της χώρας», σημείωσε η κα Χουλιάρα.
Με τη σειρά του, ο κ. Σπύρος Φιλιώτης ανέφερε ότι μέσω της κλινικής έρευνας σε καινοτόμα φάρμακα έχουμε μεγάλη ευκαιρία για να προσελκύσουμε στην Ελλάδα μεγαλύτερο μέρος από τα 35 δισ. ευρώ που επενδύονται ετησίως στην Ευρώπη.
«Τα μέλη του PhRMA Innovation Forum διασφαλίζουν την ύπαρξη μεγάλου μέρος της εγχώριας παραγωγής φαρμάκων. Η πλειονότητα των μελών μας παράγει φάρμακα στην Ελλάδα για εγχώρια χρήση και για εξαγωγές. Είτε σε δικά τους εργοστάσια, είτε με συμφωνίες με ελληνικές εταιρίες παραγωγής φαρμάκων.
Η μεγαλύτερη επένδυση που προσφέρουν οι εταιρείες-μέλη μας στην χώρα είναι τα ίδια τα καινοτόμα φάρμακα. Τα φάρμακα είναι τα βασικά εργαλεία του συστήματος υγείας, ώστε οι πολίτες να είναι υγιείς και παραγωγικοί για τη χώρα», ανέφερε ο κ. Φιλιώτης.
Ο κ. Άκης Αποστολίδης έκανε λόγο για τη σχέση των φαρμακευτικών εταιρειών με τους επαγγελματίες υγείας (ΕΥ), η οποία έχει ως στόχο την ιατρική εκπαίδευση και ενημέρωση των ΕΥ για τις εξελίξεις στις θεραπευτικές προσεγγίσεις στον χώρο της Υγείας, τονίζοντας ότι αυτό αποτελεί νόμιμη μορφή συνεργασίας, όπως ισχύει και σε όλες τις χώρες του κόσμου.
«Ο φαρμακευτικός κλάδος εφαρμόζει με δική του πρωτοβουλία, εδώ και 16 ολόκληρα χρόνια, έναν αυστηρό κώδικα δεοντολογίας, στηρίζοντας παράλληλα κάθε πρωτοβουλία της Πολιτείας για ενίσχυση της διαφάνειας και της κοινωνικής λογοδοσίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο νόμος 4316/2014, για τον οποίο έντονα πιέσαμε, ζητώντας τη δημοσιοποίηση των παροχών των φαρμακευτικών εταιρειών προς τους επαγγελματίες υγείας και τις επιστημονικές εταιρείες.
Ο φαρμακευτικός κλάδος είναι ο μόνος που επενδύει στη συνεχιζόμενη ιατρική εκπαίδευση των ΕΥ και είναι περήφανος που συνεργάζεται και επενδύει σε Έλληνες επιστήμονες υψηλού επιστημονικού και ηθικού κύρους, διακεκριμένους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό», τόνισε κλείνοντας ο κ. Αποστολίδης.
Μιλώντας περί σύστασης Επιτροπής ΗΤΑ, ο κ. Γιάννης Βλόντζος τόνισε ότι αυτή οφείλει να συνοδεύεται από δύο καθοριστικής σημασίας αλλαγές στο υπάρχον πλαίσιο αποζημίωσης: α) Την κατάργηση της αναφοράς σε χώρες της ΕΕ ως κριτήριο ή ως προϋπόθεση (το γνωστό 9-6-3) και β) την κατάργηση του 25% ως οριζόντιου μέτρου, ανεξάρτητα από τη θεραπευτική αξία του εκάστοτε φαρμάκου.
«Η αναφορά σε χώρες της Ευρώπης, θα μπορούσε να χρησιμοποιείται ως παράδειγμα, και όχι ως εμπόδιο ή καθυστέρηση στην πρόσβαση των Ελλήνων ασθενών σε νέες θεραπείες. Η ύπαρξη του 25% (αμφισβητούμενου δημοσιονομικού οφέλους, ωστόσο βαρύνουσας και καθοριστικής σημασίας στην εισαγωγή νέων θεραπειών στην Ελλάδα) έρχεται σε πλήρη αντίθεση και ακυρώνει την όποια αξιολόγηση.
Επίσης, σύσταση της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης οφείλει να συνοδεύεται επίσης από δύο ουσιαστικής, αλλά και τεχνοκρατικής αξίας σημεία. Η διαπραγμάτευση να αποτελεί ξεχωριστή διαδικασία, αλλά να στηρίζεται στη γνωμοδότηση της Επιτροπής HTA, καθώς και από την άρση της υποχρεωτικής παραπομπής όλων των νέων φαρμάκων σε διαπραγμάτευση.
Σε καμία χώρα της Ευρώπης, η διαπραγμάτευση δεν ενσωματώνεται στη διαδικασία αξιολόγησης, αλλά αποτελεί μια ξεχωριστή και μεταγενέστερη του HTA διαδικασία. Ο λόγος είναι ότι, μέσω της αξιολόγησης και της σχετικής γνωμοδότησης πρώτα τεκμηριώνεται η προστιθέμενη θεραπευτική αξία μιας νέας θεραπείας και βάσει αυτής αποφασίζεται εάν ένα νέο φάρμακο θα προχωρήσει σε διαπραγμάτευση ή όχι.
Εκ των ανωτέρω, προκύπτει ότι η υποχρεωτική παραπομπή όλων των νέων φαρμάκων σε διαπραγμάτευση, όπως άλλωστε ορίζεται στο Νόμο του Ιανουαρίου 2018, ουσιαστικά ακυρώνει την όποια αξιολόγηση αγνοώντας ουσιαστικά την προστιθέμενη θεραπευτική αξία μιας νέας θεραπείας», ανέφερε ο κ. Βλόντζος.
Κλείνοντας τη συνέντευξη Τύπου, ο κ. Παπαταξιάρχης υπογράμμισε ότι θα γίνει κλιμακούμενα πιο εμφατική η καταλυτική συμβολή του PIF στην αναζήτηση του νέου σημείου ισορροπίας ανάμεσα στη διαφορετική ερμηνεία των εννοιών: κόστος και αξία, διαχείριση και δημιουργικότητα, λειτουργικό και βιώσιμο, παλαιό και νέο, καταξιωμένο και ανατρεπτικό, προϋπολογισμός και δαπάνη.
«Πολύ ουσιαστική θα είναι η συμβολή μας και στη διαμόρφωση της νέας πραγματικότητας που προκύπτει από τη λογική αντίθεση των εννοιών και την εξισορρόπηση ανάμεσα σε: διόρθωση στρεβλώσεων και μεταρρύθμιση, προκλητή ζήτηση και διαφάνεια, τεχνολογικό και οικονομικό έναντι κοινωνικού και ανθρωπιστικού, θεραπείας ή ίασης έναντι πρόληψης.
Δεσμευόμαστε, τέλος, στην αποκατάσταση της ισορροπίας της σχέσης δημόσιου και ιδιωτικού, και στη μείωση της αναπόφευκτης ατυχούς ταλάντωσης ανάμεσα στον πολίτη και τον ασθενή».
Σε ερώτηση, δε, για τη διαμόρφωση του τοπίου και των συσχετισμών με την εισαγωγή ενός τρίτου φορέα (του PIF) πέρα από τον ΣΦΕΕ και την ΠΕΦ, ο κ. Παπαταξιάρχης απάντησε κατηγορηματικά «Είναι ξεκάθαρο ότι το απόλυτο όργανό μας είναι ο ΣΦΕΕ. Το PIF έρχεται να τον ενισχύσει, γιατί ο ΣΦΕΕ το έχει ανάγκη. Όπου καλείται μόνο ο ΣΦΕΕ, εκπροσωπεί όλους. Όπου, όμως, καλείται και ο ΣΦΕΕ και η ΠΕΦ, πρέπει να καλείται και το PIF. Δεν νοείται διαμόρφωση πολιτικής με το 85%».