Αρχική / Επικαιρότητα / Γκίκας Μαγιορκίνης: Προβληματισμός για την αποτελεσματικότητα της μείωσης των μαθητών στις σχολικές τάξεις

Γκίκας Μαγιορκίνης: Προβληματισμός για την αποτελεσματικότητα της μείωσης των μαθητών στις σχολικές τάξεις

Την άποψή του για τον αριθμό μαθητών στις τάξεις εκφράζει, μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο facebook, ο Γκίκας Μαγιορκίνης. Ο επίκουρος καθηγητής Υγιεινής και Επιδημολογίας σημειώνει:

«…επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων, επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πειστεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του 1,5 μέτρου είναι σημαντική για τη μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε, θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με τη χρήση μάσκας. Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία, με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις, θα πρέπει να σημειωθεί, δεν μπορούν να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και, έτσι, μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές “φουσκάλες” ή “φούσκες” (bubbles), οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Κατ’ αρχήν, η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατά κόρον “ορφανά” κρούσματα».

Αναφορικά με ερώτημα «πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1,5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;», ο Γκίκας Μαγιορκίνης, παραπέμποντας σε έναν πίνακα εξηγεί: «Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση, έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών. Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στη δίπλα σειρά (8 αποστάσεις). Για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές της ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1,5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν τη διάταξη είναι 120. Όπως φαίνεται και παρακάτω, μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325, με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1,5 μέτρου, δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι “παραβάσεις” είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης».

Συνεπώς, εξηγεί ο καθηγητής, «από αυτούς τους υπολογισμούς, η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς. Το σενάριο, λοιπόν, δείχνει ότι, για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές, θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών».

Ολοκληρώνοντας την ανάρτησή του, ο κ. Μαγιορκίνης λέει: «Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών, αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στη μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15, όσον αφορά τη μετάδοση σταγονιδίων».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Check Also

Υψηλός κίνδυνος επαναμόλυνσης SARS-CoV-2 λόγω διαδοχικών παραλλαγών της Omicron

Πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 2 Φεβρουαρίου 2024 στο έγκριτο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Science, αναλύει …