Αρχική / Επικαιρότητα / Kαλοκαιρινές «ατασθαλίες»: Πώς επηρεάζουν το ήπαρ και πώς το προστατεύουμε;

Kαλοκαιρινές «ατασθαλίες»: Πώς επηρεάζουν το ήπαρ και πώς το προστατεύουμε;

Καλοκαίρι και υπερβολή είναι δυο έννοιες «συμβατές» σε μεγάλο βαθμό. Την περίοδο των διακοπών συνηθίζουμε να είμαστε πιο χαλαροί, να πίνουμε και να τρώμε λίγο περισσότερο, με αποτέλεσμα το ήπαρ να κουράζεται όταν εμείς το επιβαρύνουμε, υιοθετώντας «κακές» συνήθειες.

του Δρ. Στάθη Σκληρού, γενικού ιατρού και προέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Έρευνας και Εκπαίδευσης στην ΠΦΥ

Κοιμόμαστε αργά. Κάθε όργανο έχει τη δική του ώρα στο βιολογικό ρολόι του οργανισμού μας. Για το ήπαρ είναι οι ώρες από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 2 το πρωί. Και αυτό γίνεται σωστά μόνο όταν κοιμόμαστε βαθιά.

Δεν τρώμε πρωινό. Το πρωί που ξυπνάμε, τα επίπεδα γλυκόζης είναι πολύ χαμηλά, εμποδίζοντας το ήπαρ να λάβει την απαιτούμενη ενέργεια που χρειάζεται για τις βασικές λειτουργίες του.

Πίνουμε αλκοόλ χωρίς μέτρο. Μπορούμε να χαρούμε τις όμορφες στιγμές και περιστάσεις της ζωής μας, πίνοντας αλκοολούχα ποτά σε φυσιολογικά πλαίσια. Η υπερκατανάλωση προκαλεί αλλοιώσεις στη δομή του ήπατος, η οποία οδηγεί σε κίρρωση. Αντίστροφα, δεδομένου ότι το νερό αποτελεί το 73% του ήπατος, το να πίνουμε νερό συμβάλλει στη σωστή ενυδάτωσή του, ευνοώντας την καλή λειτουργία του.

Μας αρέσουν τα λιπαρά. Δεν αρέσουν, όμως, στο ήπαρ μας. Η υπερβολική κατανάλωσή τους οδηγεί στη λιπώδη διήθηση, κατά την οποία συσσωρεύεται λίπος μέσα στα ηπατικά κύτταρα. Αντίθετα, ιδανική διατροφική επιλογή αποτελούν τα πράσινα λαχανικά, τα φρούτα, προϊόντα ολικής άλεσης και οι τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες.

Άλλες χρήσιμες συμβουλές για να απολαμβάνετε το καλοκαίρι χωρίς να επιβαρύνετε το ήπαρ είναι:

  • Αποφύγετε τα μεγάλα γεύματα. Αντικαταστήσετε τα με μικρά και συχνά γεύματα. Το ιδανικό είναι να καταναλώνετε πέντε γεύματα την ημέρα –τρία κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και δυο σνακ–, ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία της πέψης.
  • Περιορίστε τα τηγανητά, τις βαριές σάλτσες και το πολύ λάδι.
  • Η διατροφή το καλοκαίρι θα πρέπει να αποτελείται από 50-55% υδατάνθρακες, όπως δημητριακά ολικής άλεσης, καστανό ρύζι, ζυμαρικά, ψωμί ολικής άλεσης, φρούτα και λαχανικά, 15-20% πρωτεΐνες, κυρίως ψαριού και θαλασσινών, πουλερικών και 30% λίπος, κυρίως από ελαιόλαδο.
  • Προτιμάτε παγωτά χαμηλών λιπαρών ή γρανίτα.
  • Καταναλώστε πολλές σαλάτες και φρούτα.
  • Πάρτε ένα καλό πρωινό κάθε μέρα, με γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, δημητριακά ή ψωμί ολικής άλεσης και φρούτα.
  • Αποφύγετε την κατάχρηση αλκοόλ.
  • Με μέτρο τα ορεκτικά στις ταβέρνες. Προτιμήστε τα πρωτεϊνούχα ορεκτικά (κρεατικά, τυριά, θαλασσινά).
  • Πίνετε αρκετό νερό (βάλτε λεμόνι, φύλλα μέντας, φέτες αγγουριού μέσα για τη γεύση, αν θέλετε), αποφύγετε τα αναψυκτικά με ζάχαρη, προτιμήστε light μέχρι δύο την ημέρα και πιείτε ελεύθερα ροφήματα όπως πράσινο τσάι χωρίς ζάχαρη.
  • Αν το κρίνετε απαραίτητο, χρησιμοποιήστε προληπτικά εξειδικευμένα συμπληρώματα διατροφής.

Check Also

Θάνος Πλεύρης: Τι αλλάζει στον ΕΟΠΥΥ, στη φαρμακευτική πολιτική και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

Μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και, …