Αρχική / Τελευταίες Εξελίξεις / Ιδιωτικός Τομέας / Εργοθεραπευτές: «Κακοποίηση» των ασφαλισμένων οι τροποποιήσεις στο νέο ΕΚΠΥ

Εργοθεραπευτές: «Κακοποίηση» των ασφαλισμένων οι τροποποιήσεις στο νέο ΕΚΠΥ

Την άμεση τροποποίηση του άρθρου 45 του νέου ΕΚΠΥ, καθώς και την αντικατάσταση του παραρτήματος που το συνοδεύει, απαιτεί ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργοθεραπευτών (ΠΣΕ).

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργοθεραπευτών ΝΠΔΔ θεωρεί ότι ένας τόσο σημαντικός νόμος για την υγεία των πολιτών, πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες τους και να προκύπτει μετά από συνεργασία και επιστημονική τεκμηρίωση των αναγκών. Αντίθετα, ο νέος ΕΚΠΥ είναι κατασκευασμένος έτσι ώστε να αναγνωρίζει ως μοναδική ανάγκη την περικοπή των δαπανών για την Υγεία.

Σύμφωνα με τον ΠΣΕ, στο άρθρο 45 του νέου ΕΚΠΥ έχουν γίνει πολλές παρεμβάσεις που δημιουργούν σοβαρά ερωτηματικά:

  • Παρουσιάστηκε ένα άρθρο για την ειδική αγωγή, διαμορφωμένο έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στον κλειστό προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ κατά παραγγελία που, όλως τυχαίως, μειώνει τον προϋπολογισμό για τις ειδικές θεραπείες κατά 40%.
  • Κανείς, βέβαια, δεν εξήγησε στους ασφαλισμένους τι σημαίνει «κλειστός προϋπολογισμός» (rebate και clawback για τους συμβεβλημένους παρόχους), αλλά και πώς αυτός προέκυψε, τη στιγμή που ο ΕΟΠΥΥ δεν γνωρίζει ούτε πόσους ωφελούμενους έχει, ούτε και ποιες είναι οι ανάγκες τους. Το ότι είναι επιστημονικά απαράδεκτο να ορίζεται κλειστός προϋπολογισμός χωρίς επιδημιολογική μελέτη μάλλον δεν απασχόλησε ποτέ κανέναν.
  • Εργαλείο για την εφαρμογή του άρθρου 45 για την ειδική αγωγή είναι το παράρτημα που το συνοδεύει. Όπως σημειώνουν οι του ΠΣΕ, αυτό το παράρτημα είναι χωρίς καμία επιστημονική βάση και σαφώς δεν μπορεί να θεωρηθεί πρωτόκολλο. Έχει δημιουργηθεί με μόνο γνώμονα τη μείωση της δαπάνης και σίγουρα όχι από επιστημονική επιτροπή, ούτε καν από ειδικούς που να μπορούν να έχουν επιστημονική άποψη επί του θέματος. Σε αντίθεση με ό,τι ισχυρίζεται ο αναπληρωτής υπουργός, δεν έχει καμιά σχέση με τα πρωτόκολλα που είχε εκπονήσει η επιτροπή για την ειδική αγωγή, μια επιτροπή που το ίδιο υπουργείο είχε συστήσει (με όλες τις δυσκολίες και αστοχίες που είχε). Στο συγκεκριμένο παράρτημα ο αριθμός των εργοθεραπευτικών συνεδριών είναι σαφώς μειωμένος σε σχέση με τα πρωτόκολλα της επιστημονικής επιτροπής που παρουσιάστηκαν παλαιότερα, ενώ έχουν παραλειφθεί και ολόκληρες νοσολογικές οντότητες που χρήζουν εργοθεραπείας.
  • Υπάρχει μία αυθαίρετη εξίσωση θεραπειών, οι οποίες είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, όπως π.χ. συμβαίνει με την οικογενειακή ψυχοθεραπεία (συμβουλευτική), που γίνεται ταυτόσημη της ψυχοθεραπείας, ενώ είναι διαφορετικές θεραπείες.
  • Δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν τα χιλιάδες παιδιά, τα οποία δεν είναι ΑμεΑ μεν, αλλά χρήζουν ειδικής θεραπείας.
  • Όσον αφορά την Εργοθεραπεία στους ενήλικες, η εργοθεραπευτική παρέμβαση παρέχεται για 8 συνεδρίες τον μήνα και για 4 μήνες – κι αυτές, αν ο ασθενής δεν έχει νοσηλευτεί σε Κέντρο Αποκατάστασης Αναπήρων – ΚΑΑ (με πολύ μεγαλύτερη δαπάνη). Αυτά βέβαια, αν ο γιατρός βρει μέσα στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση την εργοθεραπεία (σαν φυσικοθεραπευτική πράξη!) και με αποζημίωση που δεν αντιστοιχεί στη σημερινή. Συνεπώς, η παροχή εργοθεραπείας για ενήλικες είναι ανύπαρκτη, γεγονός που συνεπάγεται και απώλεια εσόδων για τα Δημόσια Νοσηλευτικά Ιδρύματα που εξυπηρετούν εξωτερικούς ασθενείς. Αντίθετα, συνεπάγεται όφελος των Ιδιωτικών Κέντρων Αποκατάστασης. Μια κατάσταση που χρονολογείται από τη δημιουργία του ΕΟΠΥΥ.

Μετά από όλα αυτά, ήρθε και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, από 26/2, να κάνει τα πράγματα ακόμα πιο περίπλοκα. Ως θεσμός ήταν πάντα απαίτηση των εργοθεραπευτών (σαν εργαλείο εφαρμογής πρωτοκόλλων), αλλά με την προϋπόθεση να υπάρχουν τα σωστά πρωτόκολλα. Με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και τον τρόπο εφαρμογής της, τίθενται επίσης πολλά ερωτήματα.

  • Βάσει της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, ο γιατρός θα γνωματεύει αυτό που χρειάζεται το παιδί ή αυτό που ορίζει – παραγγέλλει ο ΕΟΠΥΥ; Μάλλον το δεύτερο.
  • Ενώ, κατά τον ΕΟΠΥΥ, υπήρχε υπερ-συνταγογράφηση από τις δημόσιες ως τώρα δομές (δομές τις οποίες έλεγχε το Υπουργείο Υγείας), με τον τελευταίο ΕΚΠΥ δίνεται η δυνατότητα και στον ιδιώτη ιατρό να γνωματεύει (άραγε πώς θα τον ελέγχει, για να μην υπάρχουν φαινόμενα υπερσυνταγογράφησης ή και αυτοσυνταγογράφησης;). Ήδη στο ξεκίνημα της εφαρμογής, και λόγω της αδυναμίας των δημόσιων φορέων να εξυπηρετήσουν τα χιλιάδες περιστατικά, οι ίδιες οι δημόσιες δομές κατευθύνουν τους πολίτες σε ιδιώτες ιατρούς, επιβαρύνοντας έτσι οικονομικά ακόμη περισσότερο τις οικογένειες.
  • Στον ΕΚΠΥ αναφέρεται μια ελεγκτική επιτροπή – φάντασμα, που πρέπει να ελέγχει και να αξιολογεί τις γνωματεύσεις των θεραπόντων ιατρών των παιδιών και να απαντά θετικά ή αρνητικά στην έγκριση της γνωμάτευσης. Η επιτροπή αυτή πρέπει να αποτελείται από ιατρούς των ειδικοτήτων που περιγράφονται στον ΕΚΠΥ και οι οποίοι μπορούν να γνωματεύουν. «Έχει συσταθεί αυτή η επιτροπή, με αυτές τις ειδικότητες και έχει το ασυμβίβαστο ως οφείλει (δεν μπορεί ο ιατρός να ελέγχει το πρωί στον ΕΟΠΥΥ και το απόγευμα να γνωματεύει στο ιατρείο του);», αναρωτιούνται οι του ΠΣΕ. Επίσης, είναι τέτοιος ο αριθμός αυτών των επιτροπών που να μπορούν να καλύπτουν εντός μηνός, ως αναφέρεται, όλη την επικράτεια; Η επιτροπή θα ελέγχει μόνο την ορθότητα της συνταγής ή θα περικόπτει και τις ήδη πετσοκομμένες συνεδρίες εργοθεραπείας;
  • Μέσω της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και του εννιασέλιδου ιστορικού που απαιτείται διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα των ασφαλισμένων; Αλήθεια έχει γίνει συμμόρφωση από τον ΕΟΠΥΥ και το υπουργείο Υγείας που να διασφαλίζει τα προσωπικά δεδομένα των ασφαλισμένων; Όλα τα παραπάνω είναι ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις.

Από το Σεπτέμβριο 2018 ως και τώρα, υπάρχει ένας σωρός από διευκρινιστικές εγκυκλίους, οι οποίες κάθε άλλο παρά πληροφορούν τον ασφαλισμένο. Η κάθε μια από αυτές ανατρέπει την προηγούμενη, αυξάνοντας την αβεβαιότητα των οικογενειών για τις θεραπείες των παιδιών τους, αλλά και για το μέλλον της υγείας τους. Ακόμη και οι υπάλληλοι των κατά τόπους καταστημάτων του ΕΟΠΥΥ ερμηνεύουν κατά το δοκούν, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα χάος, το οποίο θα μεγιστοποιηθεί από την 1η Μαρτίου, καθώς, αν ζητηθεί η αλλαγή όλων των παλιών γνωματεύσεων, θα υπάρξει κίνδυνος διακοπής των θεραπειών, αφού οι υπάρχουσες δομές δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν αυτό τον όγκο (αυτή τη στιγμή, υπάρχει τουλάχιστον εξάμηνη αναμονή). Η διαδικασία που περιγράφεται στον ΕΚΠΥ είναι χρονοβόρα και γραφειοκρατική, και ο μόνος ωφελούμενος από αυτό θα είναι ο ΕΟΠΥΥ και η δημιουργική λογιστική του. Ως ΠΣΕ πιστεύουμε ότι το μεσοδιάστημα διάγνωσης – έγκρισης, δεν θα μπορεί να είναι λιγότερο από τρίμηνο, με διαρκές τρέξιμο των γονιών και αδυναμία συνέχισης του προγράμματος θεραπείας.

Όλα αυτά, συνθέτουν μια σειρά αλλαγών και τροποποιήσεων, χωρίς κανένα σχεδιασμό, που τελικά επιτυγχάνουν μόνο την «κακοποίηση» των ασφαλισμένων. Το υπουργείο υγείας και ο ΕΟΠΥΥ προσπαθούν να εφαρμόσουν αλλαγές σε μια από τις πιο ευαίσθητες ομάδες ασφαλισμένων, χωρίς να συζητήσουν με τις επιστημονικές – επαγγελματικές κατηγορίες που εξυπηρετούν τις ανάγκες των ασφαλισμένων αυτών, όντας κλεισμένοι πίσω από πόρτες που ανοίγουν μόνο για πρόθυμους συζητητές (π.χ. ΚΑΑ). Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να λαμβάνεται μια σειρά μέτρων, με τελική επιδίωξη την περικοπή των ειδικών θεραπειών και τον μηδενισμό της δαπάνης για μία ευαίσθητη κοινωνική ομάδα.

Ο ΠΣΕ ΝΠΔΔ, σεβόμενος τον θεσμικό του ρόλο και την επιστημονική του οντότητα, θα συνεχίσει να αγωνίζεται για τη βελτίωση του ΕΚΠΥ, αλλά πάντα με γνώμονα την πραγματική θέση της εργοθεραπείας μέσα σε αυτόν, αλλά και την καλύτερη δυνατή παροχή της στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ.

Check Also

Το ΔΣ του ΠΙΣ δίπλα στους εργαστηριακούς και κλινικοεργαστηριακούς ιατρούς

Την πλήρη στήριξή του στους γιατρούς του ιδιωτικού διαγνωστικού τομέα που έχουν ξεκινήσει τριήμερη κινητοποίηση, …